mnmlist: minimální web

Webové stránky, jejichž hlavním cílem je, aby lidé četli jejich obsah, budou čtenářům nejlépe sloužit, nebudou-li poskytovat nic jiného než to, co je k četbě nezbytné.

Zbavte stránky všeho, co rozptyluje – zbytečných zdrojových kódů, záludností, propagačních akcí, reklam, tlačítek pro sdílení na sociálních sítích a mnohého dalšího. Vše, co zůstane, je čistý zážitek ze čtení.

Minimalistické stránky jsou ideální pro čtenáře i pro pisatele. Možná nejsou již tak ideální pro inzerenty a obchodníky, ale pro ty stránky přece nevytváříme. Děláme je pro sebe.

Co je nutné pro navození čistého a perfektního zážitku ze čtení:

  • text článku, včetně nadpisu,
  • správně velké a čitelné písmo,
  • šířka stránky optimální pro čtení.
  • možná také snadno zapamatovatelný název webu pro případ, že by chtěl čtenář v budoucnu najít další články.

Jinak nic.

Minimalistická webová stránka by měla vynechat:

  • reklamy,
  • cookie,
  • sledování návštěvnosti,
  • vyskakovací menu a okna,
  • tlačítka pro sdílení,
  • komentáře,
  • více stránek na článek,
  • Facebook nebo jiné sociální vymoženosti,
  • zobrazování posledních komentářů nebo tweetů,
  • tagy nebo související příspěvky,
  • odkazy na jiné stránky, na kterých můžete vydělat peníze,
  • cokoliv, co na čtenáře křičí a žádá jej, aby se přihlásil k odběru novinek.

Kromě toho mohou stránky také obsahovat:

  • minimální počet obrázků (žádné, nebo jen ty opravdu potřebné),
  • logo webu v CSS-stylizovaném textu, ne jako obrázek,
  • malou “hmotnost stránky“,
  • krátké URL adresy (bez PHP, ASP, ASPX, html, dat, kategorií nebo jiných položek, které se v url mohou zobrazovat) – jako příklad může posloužit URL stránky tohoto článku.

Existují příklady takovýchto webů? Jistě, jsou jich spousty. Například moje weby – mnmlist.com, Zen Habits nebo leobabauta.com – a potom další. Napadají mě stránky svtlemediumfeathe.rs. a obtvse. Obdivuji Paula Grahama a Sama Stephensona, jež zveřejnil zatím jen pár článků, ale vypadají skvěle.

Proč minimální?

Blogeři a tvůrci webových stránek často ztrácejí přehled o tom, co je nejdůležitější: zprostředkovat čtenářům příjemný zážitek. Osoba, která přichází na Vaše stránky, není zákazník, potenciální odběratel novinek nebo konzument reklamy, nechce koupit Vaše produkty, stát se Vašim přítelem na Facebooku nebo followerem na Twitteru… Je to zkrátka jen osoba, která hledá informace nebo se chce pobavit.

Ta osoba (kterou láskyplně oslovuji “můj milý čtenáři”) si chce přečíst, co nabízíte, a v určitém okamžiku možná zatouží dozvědět se více nebo se dokonce přihlásí k odběru novinek. Vše ostatní, co na web umístíte, není pro čtenáře.

Když dokážete této osobě poskytnout opravdu úžasný zážitek ze čtení, ocení to. Bude-li se mu/jí daný obsah líbit, rozhodne se, zda si stránku přidá do oblíbených záložek, odešle ji e-mailem, nasdílí přátelům, přihlásí se k odběru dalších článků či učiní něco jiného. Bez onoho zážitku se ale nic z toho nestane.

Vše ostatní je rušivé. Umenšuje to zážitek. Jistě, možná to pomůže Vám v dosažení Vašich cílů jakožto pisatelů / tvůrců webu, ale určitě to nepomůže čtenářům v dosažení těch jejich. Pokud se rozhodnete pro použití rozptylujících prvků, abyste dosáhli svých cílů, jakou zprávu vysíláte? Že Vaše cíle jsou důležitější než ty, které má osoba, jež velkoryse souhlasila navštívit Vaše stránky a věnovat Vám svoji pozornost.

Ale co …

Komentáře: Komentáře ve většině případů umenšují zážitek ze čtení. Nejsou nezbytné. Diskuze o příspěvku může probíhat jinde – například na Twitteru, Facebooku nebo na blogu jiných lidí –, pokud čtenáři vidí smysl v tom, o článku dále diskutovat. Pár let jsem na svých stránkách komentáře měl a nebylo to nejhorší. Došel jsem ale k závěru, že jsou nadbytečné.

Přihlášení k odběru novinek: Nepoužívejte žádné vyskakovací formuláře a jiné aplikace, které žádají čtenáře o zadání e-mailové adresy k odběru novinek, jen proto, abyste zvýšili konverzní poměr. Jistě, z krátkodobého hlediska můžete dosáhnout zlepšení. To ale není podstatné. Mnohem důležitější je: Jak moc jste čtenáře potěšili? O kolik čtenářů jste přišli kvůli vyskakujícím oknům s žádostí o přihlášení k odběru novinek? Jak moc utrpěla Vaše důvěryhodnost? Komu jste s těmi vyskakovacími okny prokázali službu? Zkuste pomocí svých analytických nástrojů změřit tyto hodnoty.

Sdílení: Potřebujete mít na stránkách tlačítka pro sdílení, abyste uspěli na sociálních sítích a získali miliony následovníků? Ne, a vlastně to ani není příliš důležité. Já jsem uspěl i bez těchto tlačítek (Používal jsem je chvíli, ale pak jsem je odstranil.), protože jsem se zaměřil na to, o čem se domnívám, že je pro čtenáře nejdůležitější – na článek. Pokud chtějí čtenáři sdílet, vědí, co mají udělat. Těm, kteří se zajímají o článek, a ne o sdílení, kazí milion takovýchto tlačítek zážitek ze čtení.

Analytické nástroje: Jak mám poznat, zda rostu, pokud nepoužívám žádné analytické nástroje? Upřímně – nepoznáte to –, ale ono to vlastně není tak důležité, jak si lidé myslí. Sledoval jsem statistiky návštěvnosti svého blogu, a pokud něco takového děláte, stane se to středem Vašeho světa. Tak moc se staráte o to, abyste rostli, že začnete dělat různé věci, které Vám pomohou k lepším číslům. A to je šílené – na číslech přece nezáleží. Na čem záleží je pomáhat Vašim čtenářům, potěšit je, měnit jejich životy. Nedělejte nic proto, že se bojíte o čísla, dělejte to proto, že se bojíte o čtenáře. A když tak budete činit, návštěvnost poroste sama.

Vydělávání peněz: Pevně věřím ve vydělávání si tím, co opravdu milujeme, ale opravdu to znamená přidávat do článků mizerné reklamy nebo odkazy typu “sponzorováno tím a tím”? Používal jsem to a vadilo mi to, protože osobně nenávidím reklamy. Je to každodenní nepříjemnost, se kterou jsme se smířili v případech, kdy chceme něco získat – sledovat zprávy, bavit se, jezdit autobusem, číst dobré články… Proč ale tímto způsobem obtěžovat také Vaše čtenáře? Můžete vydělat peníze jako pisatel nebo tvůrce webových stránek i bez těchto reklam, bez toho „být slizký obchodník“. Stačí si jen vybudovat publikum tím, že budete užiteční a důvěryhodní, a potom jim můžete pomoci knihami, kurzy, softwarem, službami nebo čímkoliv jiným, co jste schopni vytvořit, a co pomůže ještě více. Vydělávat peníze pomáháním lidem? Tak to zní skvěle.

Volně přeložila Magdaléna Katolická, z originálu článku Leo Babauty, který Leo publikoval dne 26. 12. 2012.